torsdag 8 januari 2009

L'Artisan Parfumeur - Safran Troublant


Jag har ju nämnt L'Artisans parfym Safran Troublant tidigare. Då handlade det om saffran, men nu ska det handla om rosor. Precis lika rosa som rosen i Brulure de Rose är, är rosen i Safran Troublant varmt och gyllene orange. Oavsett om man är ute efter rosen- eller saffransdoften är Safran Troublant en perfekt kallväders-parfym, få parfymer gör en så gosigt varm och skön som Safran Troublant.
Medan Brulure de Rose är en parfym som utvecklas och förändras ganska mycket så är Safran Troublant linjär och doftar ganska likartat från början till slut. Trots det så finns det ganska många likheter mellan de båda parfymerna, även Safran Troublant är en gourmand, men också en parfym som överdriver rosens naturliga doft. Det är svårt att säga om det är rosendoftande saffran man tänker på eller om det är en saffransdoftande ros? Det kanske inte är så viktigt heller, men en sak är iallafall klar, det doftar som något krämigt, gyllene och smaskigt som man skulle kunna äta upp. Jag undrar om det finns någon oerhört exklusiv orientalisk efterrätt med både saffran och ros i ingredienserna? Nej, jisses, jag blir ju sugen om jag håller på så här.
Rosen som blomma har ju en del erotiska paralleller, och man skulle kanske kunna tro att den här varma doften är snäppet mer erotisk än Brulure de Rose, men det tycker jag faktiskt inte. Safran Troublant är snarare en trygg, varm och välkomnande doft, just precis en sån där som en mamma kan ha på sig i julstöket, vilket inte alls betyder att den är tantig eller tråkig, absolut inte! Chansen är stor att en mamma som luktar så här blir totalt nedkramad av både man och barn, och det är ju inte så dumt ellerhur?
Jag skulle gladeligen äga en egen flaska med Safran Troublant, men som med andra dofter från L'Artisan så gör den mig en liten aning frustrerad. De lyckas få till de mest underbart, spännande dofter, men jag blir så ytterligt frustrerad av deras mindre bra hållbarhet. Jag förväntar mig att något som kostar så pass mycket ska lyckas hålla doften mer än de en och en halv till två timmar som många av L'Artisans dofter varar. De marknadsförs ju inte som eau de cologner trots allt. Safran Troublant är en av de hållbaraste på mig, men mycket över två timmar kan iallafall inte jag räkna med. Bäst hållbarhet hittills av L'Artisans dofter har Dzing!
Har ni bättre erfarenheter av hållbarheten på L'Artisans dofter? Är det mig det är fel på, eller?

Inga kommentarer: