måndag 8 december 2008

Lukten av jul, del 1.


Min favorit-julblomma har alltid varit hyacinten. Den luktar gott och jag tycker att den är vacker att se på också. De spretiga julstjärnorna har jag aldrig tyckt om, amaryllis verkar så åbäkig och ranglig och julros var inte så vanligt förr och numera har jag en julros i rabatten, så även om jag gillar den så konkurrerar den inte med hyacinten som inomhus-julblomma. Små prydnadsgranar/enar är ju inte blommor så hyacinten är år efter år en ohotad favorit.
På många håll är hyacinten inte alls en julblomma utan en vårblomma, hur det kommer sig att den blivit en julblomma i Sverige vet jag faktiskt inte. Jag är ingen sån där jul i kvadrat-typ, men vissa saker hör till julen lika självklart som julklappar, julskinka och Tjuren Ferdinand på tv. Dit hör hyacinterna, just nu har jag tre blommande hyacinter i köksfönstret. Annars är det enda som tyder på att det ska snart ska bli jul våran adventsljustake i samma fönster. Joja, jag HAR bakat pepparkakor och vi har köpt iallafall några julklappar, men de syns ju inte.
Frågan är då om man tycker så mycket om hyacinter att man vill dofta hyacint? Ja, jag kan tänka mig det någon liten stund ibland, men inte särskilt ofta. Frågan är då om en parfym med hyacint lyckas framkalla känslan av jul mitt i sommaren eller snarare känslan av vår mitt i vintern? Jag har inte provat så många parfymer med tydliga hyacint-doft, egentligen kommer jag på rak arm bara på en enda och det är Neil Morris Rainflower. Som namnet antyder handlar det om regnvåta blommor och den är väldigt bra gjord och trovärdig, till en början är det krispigt gröna tulpanstjälkar, regnvått gräs och en luftig och fräsch doft av spröda vårblommor. Så här långt är den betydligt mer en vårparfym än något annat, den får mig att tänka på Amsterdam i april, även om jag aldrig varit där i april. Men, efterhand mattas det våta av och efter en stund blir det kvar en oerhört angenäm hyacintdoft.
Så vill du dofta hyacint, oavsett när du nu tycker att det passar sig bäst att dofta hyacint, så kan Neil Morris Rainflower vara något för dig. Jag tycker det är en fint gjord parfym med bra sillage och bra, för att inte säga utomordentlig hållbarhet. Jag är glad att ha ett litet prov av Rainflower att tillgå om min längtan efter att dofta hyacint blir stark, men jag känner inget behov av att köpa någon större flaska av den.
Har du tips på någon trevlig hyacint-parfym?

Inga kommentarer: