torsdag 27 november 2008

Plommon och metall.


Plommon är ganska vackra att se på och goda att äta, även om man kanske inte ska stoppa i sig allt för många på en gång. Plommon är inte helt ovanligt som not i parfym, särskilt i olika fruktiga dofter är plommon ett ganska vanligt inslag. Plommon finns också med i en hel del orientaliska och kryddiga parfymer. Tyvärr, måste jag säga. Jag har märkt att jag ofta har problem med plommondoft i parfymer, plommon har en tendens att bli överväldigande sött, kvalmigt och jolmigt på mig. Istället för färska, saftiga plommon blir det överkokt plommonmarmelad som har sockrat sig eller en slags fadd och obehaglig not som ger mig huvudvärk.
Jag har ju börjat lära mig att hålla mig undan från parfymer med plommon i, men då och då slinker det förstås igenom något med plommon i. Ibland kan det funka, men allt som oftast märker jag en bit in i parfymen att det är nåt som liksom skär sig. Kanske har jag inte kollat upp doftnoterna riktigt, vilket kan hända när jag till exempel byter parfymer, och när jag gör det upptäcker jag att javisst, det var plommon i den här. Precis som jag misstänkte. :(
Plommon i parfym verkar gå bäst för mig när det är med i generellt lätta, lite milt blommiga dofter eller parfymer med fräscha, friska inslag.
En annan not som kan bli riktigt illa på mig är allt som heter metall. Det låter så himla spännande tycker jag. Jag tycker att metall är sexigt på nåt vis. Blankt, skarpt och lite farligt. Nej, nej och nej. På mig förvandlas de flesta metallnoter till något skarpt och obehagligt. De flesta parfymer som jag tvingats tvätta av mig omedelbart har en metallnot. Lukten blir något som påminner om en ruttnande blombukett som stått för länge i en vas av tenn. Riktigt vidrigt om jag ska vara ärlig. Den enda parfym med metallnot som jag kan påminna mig om att tycka om är Serge Lutens Arabie, som på mig får en varm, aromatisk och väldigt fin not av nyputsad mässing.
Det finns förstås andra noter som inte är alldeles lysande på mig, men just plommon och metall är de två värsta så här på rak arm.
Vilka noter har du svårast för? Håller du dig konsekvent undan från dem, eller händer det att de funkar i vissa kompositioner?

Inga kommentarer: