torsdag 25 september 2008

Comme des Garcons Parfum

Vetskapen om dessa mycket speciella parfymer blev startskottet för en febril verksamhet från min sida. Jag började leta på nätet efter allt jag kunde komma över om Comme des Garcons parfymer. Ärligt talat hade jag inte en aning om vad jag skulle hitta när jag började leta. Jag hade ingen som helst kunskap om hur stor och underbar parfymvärlden faktiskt är. Fram till dess hade parfymer varit det relativt begränsade utbud som fanns att hitta på hyllorna hos Åhlens eller Kicks, de hippieliknande parfymoljorna hos Indah och förstås taxfree.

Min jakt på Comme des Garcons tog mig lite hit och dit. Jag hittade till http://www.cowparfymeri.se/ och oj, där hade de ju Comme des Garcons i långa banor, men vilka priser! Med, min begränsade shoppingbudget insåg jag direkt att det var mer något att önska i födelsedagspresent eller julklapp än impulsshoppa. Inte för att de var dyrare än vad jag hade trott, jag var helt övertygad om att de nog var värda priset. Det var ju inte jämförbart med kändisparfymerna på topplistan direkt. På Cows hemsida hittade jag inte bara Comme des Garcons utan även andra, för mig okända, parfymmärken som lät oerhört spännande och fantasieggande. Där fanns bland annat L ´Artisan Parfumeur och CB I Hate Perfume. Men oj och åh, jag insåg ju förstås att de hade flera parfymer som lät lika underbara som de hägrande Comme des Garcons-parfymerna!

Tyvärr fick jag inse att det inte fanns utrymme för någon parfym varken från Comme des Garcons eller något annat nyupptäckt märke. Nåja, kunde jag inte köpa dem så kunde jag ju läsa om dem. Och det gjorde jag. Så av en slump hittar jag plötsligt två av Comme des Garcons dofter ute på auktion på Tradera! Inga nya flaskor, utan halvfulla, men ändå! Comme des Garcons! Jag bevakade auktionerna med liv och lust, det här tillfället skulle inte gå mig ur händerna. Ganska snart insåg jag ju att jag bara skulle ha råd med den ena, så jag hoppade av auktionen på Comme des Garcons 3 och inriktade mig på Comme des Garcons Parfum.

Och den blev min! Jag vill minnas att jag betalade under 200 kronor för den och för mig kändes det som ett fynd. Dagens då jag gick till brevlådan utanför radhuset och hittade paketet med Comme des Garcons var nåt alldeles extra, jag får nog erkänna att jag nästan darrade när jag öppnade jiffypåsen!

Nååå... var parfymen från Comme des Garcons värd allt speltakel?

Där och då tyckte jag det, men nu sitter jag ju här med backspegel och får väl medge att Comme des Garcons Parfum inte direkt placerar sig i toppen av de parfymer som jag testat sen dess. Sen är väl en första erfarenhet alltid en första erfarenhet, vad som än kommer sen.

Comme des Garcons Parfum är en mycket, mycket kryddig bekantskap. Det är också en mycket föränderlig bekantskap. Vill man att parfymen man tar på sig ska vara en kär gammal bekant som man känner igen från en gång till nästa då ska man skippa den här. Comme des garcons Parfum luktar också olika på olika personer och jag kommer på mig själv med att önska att jag skulle få känna den här parfymen på någon med afrikanskt ursprung.

För mig är Comme des Garcons Parfum som ett besök på en kryddmarknad i ett ökenartat, solstekt afrikanskt land. Det är kanel, muskotnöt och peppar så stark att jag tidvis -och om jag råkat överdosera- nästan blir lite bedövad. När det är de här kryddiga noterna som kommer fram mest på mig så har jag svårt för parfymen, det blir onyanserat, för mycket och framför allt för länge, då det här är en parfym som stannar kvar länge.

Å andra sidan har jag upplevt sidor hos den som får mig att tänka på en stor kopp rykande varmt Chai-te. De dagar då den blir så här aromatisk tycker jag om den som mest, jag omges av ett väldoftande moln av te, gyllene honung och aromatiska men inte tunga kryddor. Det är så här jag vill att den ska lukta! Det är när den luktar så här som den är en av mina mest omtyckta vinterparfymer.

Vid andra tillfällen luktar den jul. Glögg, pepparkaksbak, apelsiner i röda snören som barnen tryckt in nejlikor i. Så här doftar den oftast på min man, och han är inte så begeistrad. Inte jag heller om jag ska vara ärlig, snarare skulle jag tycka att den då passar som ett rumspray om jag verkligen skulle vilja överdosera det här med juldofter.

Jag tycker om föränderliga dofter, men förstås är det en fördel om jag då tycker om doften i alla dess skepnader och så är inte fallet med Comme des Garcons Parfum. Jag är glad över att ha den i min samling, men det är inte en doft jag använder särskilt ofta.

Inga kommentarer: